Yhdistyksen toiminta

Liittymällä Keski-Suomen Autismiyhdistyksen jäseneksi saat mm. Autismi-lehden kotiinkannettuna. Lehdestä saat tietoa ajankohtaisista aiheista ja pysyt ajantasalla autismikirjon henkilöihin liittyvistä asioista. Yhdistyksemme jäsenenä äänesi nousee kuuluviin ja välitämme siitä tietoa Autismiliittoon.

Jäsenenä saat tiedon tapahtumistamme ja pääset osallistumaan niihin jäsenhintaan. Ryhmätoimintaamme osallistuminen edellyttää yhdistyksen jäsenyyttä. Ajankohtaisista ja tulevista asioista tiedotamme sähköpostitse lähetettävällä Jäsenkirjeellä sekä yhdistyksen internet- ja facebook-sivuilla.

Jäsenmaksu vuodelle 2020 on 30 €, jonka lisäksi kannatus- ja perhejäsenyys on 5 €. Keski-Suomen Autismiyhdistyksen jäseneksi voi liittyä Autismiliiton nettisivulla: https://www.autismiliitto.fi/jasenyhdistykset/liity_jaseneksi

Keski-Suomen Autismiyhdistys on Autismiliitto ry:n jäsenyhdistys. Autismiliittoon ei voi kuulua suoraan henkilöjäsenenä, vaan ainoastaan paikallisyhdistyksen kautta. Lue lisää Autismiliitosta: https://www.autismiliitto.fi

Ryhmätoimintaa

Vertaisryhmien toiminta jatkuu nykyinen yhteiskunnallinen tilanne sekä rajoitustoimenpiteet huomioon ottaen. Tulethan kokoontumisiimme mukaan vain terveenä sekä huolehtien turvaväleistä ja käsihygieniasta.

Vertaisryhmä Asperger-aikuisille

• Asperger-aikuisten vertaistuellisessa ryhmässä keskustellaan arjesta ja arjen hallinnasta, tuodaan esille vinkkejä ja toimivia käytänteitä. Jos haluat osallistua, ota yhteyttä ryhmän vetäjänä toimivaan Heidiin.
  • Tervetuloa osallistumaan! Ryhmän vetäjänä Heidi Hollo-Hänninen (040 172 0202).

Vertaistuellinen ryhmä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä käyttäville

• Yhdessä suunniteltua toimintaa ja rentoa yhdessä olemista. Tapaamiset kerran kuukaudessa.
  • Seuraava tapaaminen ilmoitetaan mahdollisimman pian.
  • Ryhmässä on mukana maksimissaan 6 nuorta tai aikuista autismikirjon henkilöä. Vetäjänä toimii Linnea Rissanen.

Asperger-henkilöiden puolisoiden vertaisryhmä

• Vertaisohjattua toimintaa, jonka sisältö muotoutuu osallistujien toiveiden mukaan.
  • Ota yhteyttä aspuolisot(at)gmail.com

Vanhempainryhmät

• Vertaisohjatut ryhmät autismikirjon lapsen, nuoren tai jo aikuistuneen lapsen vanhemmille. Voit tulla ryhmiin mukaan ilman ennakkoilmoittautumista.
  • Jyväskylässä kokoontuva ryhmä:
  • Aika: la 3.10. ja 17.11. Tapaaminen järjestetään aina klo 13.00-15.00.
  • Paikka: Kansalaistoiminnankeskus Matara (Matarankatu 6, Jyväskylä). Halutessasi voit tulla mukaan myös Zoom-etäyhteydellä, tällöin laita viesti yhdistyksen sähköpostiin tai ryhmän vetäjälle Siljalle.
  • Tervetuloa mukaan! Ryhmänvetäjä: Silja Alankola (044 325 1412)
  • Aikataulumuutoksista tiedotetaan yhdistyksen Facebook-sivuilla ja vertaisryhmän omassa WhatsApp-ryhmässä, johon voit liittyä tapaamisessa.
  • Saarijärvelle tarvittaisiin vastaavan vertaisryhmälle vetäjä! Ota yhteyttä ksautismi(at)gmail.com.

Alle kouluikäisten ja alakoululaisten lasten vanhempien vertaisryhmä

• Perheiden toiveesta syksyllä 2017 aloitettu vertaisohjattu ryhmä pienten autismikirjon lasten vanhemmille. Voit tulla mukaan ryhmään ilman ennakkoilmoittautumista.
  • Mukaan voi tulla jo diagnosointivaiheessa. Ryhmä toimii vertaisuuden pohjalta, välillä itkettää ja usein naurattaakin. Ja hyvin usein huomataan, että toisissa perheissä arki on "yhtä autismin kirjavaa kuin meilläkin".
  • Aika: Ryhmän toiminta toistaiseksi tauolla. Tapaaminen järjestetään aina klo 17.30-19.30.
  • Paikka: Kansalaistoiminnankeskus Matara (Matarankatu 6, Jyväskylä)
  • Tervetuloa ryhmään! Ryhmänvetäjänä toimii Liisa Ansio (044 2818 360)

Uintiryhmät

• HUOMIO! UINTIRYHMÄN TOIMINTA TAUOLLA TOISTAISEKSI.
    Uintiryhmissä on tilaa 2-3 uudelle uimarille + avustajalle. Jos haluat mukaan, ota yhteyttä Silja Alankolaan: silja.alankola(at)gmail.com.
  • Ryhmään tuleminen vaatii ehdottomasti etukäteisilmoittautumisen, koska puku- ja pesuhuonetilat ovat rajalliset sekä sisälle mennään aina yhtä aikaa, koska ovet ovat lukossa.
  • Uintiryhmiä on kaksi, jotka kokoontuvat vuoroviikoin perjantaisin klo 18.00-20.00. Uimahalli on entiseen tapaan Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Onervassa (Kukkumäentie 27, Jyväskylä).
  • Jokaisella tulee olla täysi-ikäinen avustaja, joka on koko ajan vastuussa uimaristaan. Uintivuorolla ei ole valvojaa.
  • Omavastuu uinneista 50 €/ lukukausi / perhe. Uintiryhmät on tarkoitettu vain yhdistyksen jäsenille.

Kesäleiri

• Kesäleiri on vuosittainen ja odotettu tapahtuma! Heinäkuussa nuorisokeskus Piispalassa Kannonkoskella järjestetään 1-2 toiminnallista leiriä. Ne on tarkoitettu autismikirjon lapsille, nuorille ja aikuisille, jotka tarvitsevat avustajan osallistuakseen leirille. Vanhemmat eivät ole leirillä mukana.
  • Leiristä ilmoitetaan keväällä Jäsenkirjeessä, ilmoittautuminen tapahtuu toukokuussa.

Muu toiminta

Yhdistyksemme järjestää myös koulutuksia, luentoja ja virkistystoimintaa.

Selkeesti seksistä -koulutus

Koulutuspäivä ammattilaisille ja läheisille seksuaalisuuden kohtaamisesta 10.10.2020

Kouluttajina Henna Kekkonen, Erityistason seksuaaliterapeutti NACS, toimintaterapeutti ja Fanni Kevätniemi, seksuaaliterapeutti, lähihoitaja, Selkoseks-kuvapankin kehittäjät.

Alustava aikataulu

9.45 Aloitus ja mahdollisuus testata yhteyksiä ja ZOOMin ominaisuuksia

10.00-11.00 Seksuaalisuuden portaat ja niiden erityispiirteitä kehitysvammaisten ja autisminkirjon parissa

11.00-12.00 Lounas (jonka aikana mm. järjestävien yhdistysten toiminnan esittelyä)

12.00-13.00 Miten kohdata seksuaalisuus ja miten puhua siitä?

TYÖPAJAT klo 13-14

PAJA 1:

Ammattilaisten kokemuksia ja tarpeita seksuaalisuuden kohtaamisesta sekä puheeksi otosta, ohjaajana Fanni Kevätniemi

PAJA 2:

Läheisten kokemuksia ja tarpeita seksuaalisuuden kohtaamisesta sekä puheeksi otosta

Koulutus järjestetään webinaarina. Erityisesti työpajojen aikana on mahdollisuus keskusteluun ja kokemusten jakamiseen. Koulutuksen hinta on 10 €/osallistuja.

Ilmoittaudu mukaan ksautismi@gmail.com

Järjestäjinä Keski-Suomen Autismiyhdistys ry ja Keski-Suomen Kehitysvammaisten tuki ry